FreedomSound |
Wysłany: Pon 19:09, 17 Maj 2010 Temat postu: 05.06.2010 ENERDE loves TOFIFEST - KING KONG (Jamajka) @ NRD |
|
EXCLUSIVE JAMAICAN SHOW
ENERDE LOVES TOFIFEST - STARTUJEMY
Label Superfly, Dreadsquad, Feel Like Jumping & NRD Club Presents …
Legenda jamajskiego reggae w Toruniu!
KING KONG (Kingston / Jamajka)
Prezentujemy wam koncert weterana sceny digital dancehall King Konga!
Wspólnie z King Kongiem wystąpi jeden z najlepszych producentów reggae w Polsce jak i nie w Europie - Dreadsquad (Polska / Łódź) oraz goście z zagranicy Fireclath Sound (Austria). Jako lokalne wsparcie zaprezentuje się załoga Feel Like Jumping Sound oraz ich goście.
W Toruniu artysta tego formatu i z kraju gdzie swoje korzenie ma muzyka reggae czyli z Jamajki pojawi się pierwszy raz, co sprawia, że jego występ będzie ekskluzywnym wydarzeniem.
Zachęcam do zapoznania się bliżej z sylwetką tego artysty w poniższej biografii którą sporządził MMF (Dreadsquad) korzystając z kilku źródeł.
05.06.2010 (sobota)
Toruń, klub NRD ul. Browarna 6
www.myspace.com/enerde
Start: 20:00
WYSTĄPIĄ .:
KING KONG [Jamajka]
Dreadsquad [Łódź]
Fireclath Sound [Austria]
Feel Like Jumping Sound [Toruń]
+ Goście
BILETY .:
15 pln (rezerwacja) / 20 pln (w dniu koncertu)
Rezerwacja internetowa w cenie 15 zł na e-mail: enerdeclub@gmail.com
(należy podać imię i nazwisko oraz ilość zamawianych biletów, bilety do odebrania w klubie w formie przedsprzedaży lub przy wejściu na imprezę po okazaniu dowodu tożsamości).
Linki .:
http://www.myspace.com/kingkongreggae
http://www.myspace.com/dreadsquadsoundsystem
http://www.myspace.com/fireclathsound
http://www.myspace.com/feellikejumping
KING KONG
KING KONG (właściwie Dennis Anthony Thomas) urodził się w 1962 roku, w stolicy Jamajki - Kingston. Jest weteranem epoki cyfrowego dancehallu, którego rozwój rozpoczął się w połowie lat 80 wraz z pojawieniem się na wyspie pierwszych syntezatorów i automatów perkusyjnych, które zrewolucjonizowały jamajski przemysł muzyczny. Często porównywany jest do swojego przyjaciela a zarazem największego rywala - Tenor Saw’a, z którym od zawsze konkurował na muzycznej płaszczyźnie. King Kong w swojej karierze współpracował z najznamienitszymi w historii reggae producentami takimi jak King Tubby (niepokonany pionier dubu uważany za prekursora sztuki remiksu), Bunny „Striker” Lee, czy King Jammy (twórca jednego z najbardziej popularnych riddim’ów wszechczasów - „Sleng Teng”). Nagrywał dla licznych wytwórni, m.in. dla: Firehouse, Dynamic, Jammy’s, Fashion, Massive B, czy legendarnego labelu Boba Marleya Tuff Gong. Z jego twórczości czerpał zespół The Fugees, cytując w swoim największym hicie „Fu-gee-la” fragment piosenki King Konga „Call Mr. Madden”. W przeciwieństwie do wielu artystów debiutujących w tym samym okresie, głos „reggae goryla” z roku na rok staje się coraz silniejszy a styl śpiewania coraz bardziej dojrzały. Po przejściu na rastafarianizm i przyłączeniu się do Dwunastu Plemion King Kong stał się artystą uduchowionym, głoszącym przesłanie miłości, jedności i pokoju.
King Kong znany wcześniej jako Kong Junior, odziedziczył swój pseudonim po ojcu Kongu Seniorze. Na początku swojej kariery dla podtrzymania wizerunku przywdziewał przerażające, owłosione kostiumy goryla, aby upodobnić się do popularnego w tamtych czasach filmowego giganta.
Swój talent muzyczny ujawniał od dziecięcych lat - pierwsze publiczne występy Dennisa miały miejsce w szkole podstawowej podczas licznych apeli. Jego kilka pierwszych utworów zostało zarejestrowanych w studio Joe Gibbs’a, niestety do dzisiejszego dnia nie ujrzały one światła dziennego. Za jego debiut przyjmuje się utwór „Pink Eye” z 1982 roku nagrany w studio Tuff Gong, w którym młody King Kong przez wiele lat przesiadywał przysłuchując się próbom Boba Marleya. Denis aby być bliżej króla reggae sprzątał jego podwórko, mył samochody ludzi z Tuff Gong, częstokroć będąc zmuszonym do nocowania w kartonie w pobliskiej okolicy. Wszystko po to by dostać kiedyś szanse zaśpiewania. Zgodnie z mottem Jimmy’ego Cliff’a „you can get it if you really want” szansa ta została mu dana, choć jak się szybko okazało był to falstart.
Wychowując się w jednym z najbardziej niebezpiecznych gett na świecie King Kong nie zdołał uniknąć konfliktu z prawem. Będąc za młodu niesfornym dzieciakiem miewał często problemy z policją. W 1982, krótko po wydaniu swojego debiutanckiego krążka, trafił do więzienia. Po prawie dwuletniej odsiadce Dennis został oczyszczony z zarzutów i wypuszczony na wolność. Ten okres w jego życiu był najgłębszym dnem które osiągnął. Na szczęście wyciągnął wnioski z tego doświadczenia i zdecydował, że muzyka, którą zaczął traktować na poważnie, będzie jego drogą do lepszego życia.
Podczas odsiadki King Kong, uznawany w więzieniu za najlepszego śpiewaka, zaprzyjaźnił się z lokalnym bad boy’em Barley’em Johnson’em, który był również znajomym King’a Tubby’ego. Gdy obaj spotkali się po wyjściu na wolność, Barley przedstawił King Konga wybitnemu producentowi. Tubby rozpoznał w nim naturalny talent i zobaczył rywala dla bardzo popularnego Tenor Saw’a. W tamtym okresie Tubby uważany był za jednego z najważniejszych producentów na wyspie. Efektem ich współpracy były utwory takie jak: „This Magic Moment”, „Step Pon Mi Corn”, „Aids”, czy „Babylon”. Pomimo iż tematyka wielu piosenek „reggae goryla” była typowa dla tamtej epoki, część jego tekstów miała głęboki i zaangażowany charakter społeczno-polityczny.
Kiedy na Jamajce około 1985 roku rozpoczęła się cyfrowa rewolucja, muzyka generowana przy pomocy instrumentów elektronicznych zaczęła wypierać muzykę w formie znanej dotychczas. Gitary, pianina, perkusja, bas i sekcja dęta zostały zastąpione przez napływające z Ameryki tanie syntezatory (m.in. Casio MT40/MT41, Casio CZ101, Yamaha CS01, Yamaha DX100) i automaty perkusyjne (m.in. Oberheim DX). Dla jednych ta radykalna zmiana brzmienia oznaczała koniec muzyki reggae, gdy dla innych był to dopiero początek – dopływ świeżej krwi powodujący progres. King Kong stał po stronie zwolenników przemian. Po okresie współpracy z Tubby’m, zaczął nagrywać swoje utwory pod okiem Prince’a Jammy’ego, uważanego obecnie za osobę, która zdefiniowała brzmienie digital dancehall. To właśnie w jego studio powstały największe hity King Konga z tamtych lat: „Trouble Again” czy „Legal Wi Legal”.
Z początku ludzie uważali King Konga za imitatora, osobę która nie posiada własnego stylu i naśladuje flow innych wokalistów. Faktycznie jego śpiew przybierał różne formy a flow zmieniał się jak na życzenie. Właśnie dla tych wszystkich oskarżycieli King Kong nagrał utwór „Identify Me” w którym bawił się konwencją naśladując kilka popularnych w tamtym okresie stylów nawijania. King Kong tym samym zademonstrował swoją wszechstronność. Jak to w życiu bywa czas zweryfikował wszystko. Po wielu latach King Kong osiągnął tak charakterystyczny styl i barwę głosu, że sam stał się wzorem do naśladowania dla młodego pokolenia nawijaczy.
W latach 80. King Kong nagrywał również dla innych producentów m.in. Dla: Black Scorpio, Bunny’ego „Striker’a” Lee, Prince’a Jazzbo, Harry’ego J czy Errol’a Scorchera. Pod koniec lat 80. wyemigrował do USA, a potem do Kanady, gdzie założył label Conscious Music. Po owianej tajemnicą śmierci swojego rywala i przyjaciela Tenor’a Saw’a nagrał utwór „He Was A Friend” będący hołdem dla zmarłego artysty. W roku 1989 King Kong wyemigrował do Anglii gdzie współpracował z Mafia & Fluxy i Gussie P. Lata 90. były jednak dla niego okresem sporadycznej aktywności artystycznej.
Jego wielki „comeback” dokonał się za sprawą Bobby’ego Konders’a i jego nowojorskiego labelu Massive B w którym King Kong wydał w latach 2000 – 2005 kilka świetnych singli takich jak: „Jah Is My Best Friend”, „I Feel Joy”, „Ethiopia” oraz „Rumble Jungle Life”, który dał nazwę dla płyty długogrającej będącej jednym z najlepszych albumów w jego karierze.
King Kong od roku 2007 mieszka w Etiopii – miejscu uważanym przez rastafarian za Ziemię Obiecaną, krainie będącej odwieczną inspiracją w jego duchowej przemianie. Dalej koncertuje, pracuje nad nowym materiałem i głosi przez muzykę reggae uduchowione przesłanie miłości.
Profil i twórczość .:
http://www.myspace.com/kingkongreggae
King Kong – Free De Herb
http://www.youtube.com/watch?v=be8g_q9vRbA
King Kong – Serious We Serious
http://www.youtube.com/watch?v=ljYaZqtpyu0
King Kong – Pure of Mankind
http://www.youtube.com/watch?v=miXtvOxzXTY
King Kong – Crime Dont Pay
http://www.youtube.com/watch?v=zg1W7m4W_1Y&feature=related
King Kong – Rumble Jumble Life
http://www.youtube.com/watch?v=YwDNXkLHu20
King Kong – Legal We Legal
http://www.youtube.com/watch?v=wMAS9jntBco
King Kong – Babylon
http://www.youtube.com/watch?v=L7UU2D5O8TU
King Kong – Trouble
http://www.youtube.com/watch?v=eCD-dyepTmQ
Organizacja:
Feel Like Jumping
NRD Club
Współpraca:
Label Superfly
Dreadsquad
Patroni medialni:
Pod Kopcem
Orbi Toruń
MM Toruń
Kulturalny Toruń
Moment
Toruń Gra PL
Co w Toruniu
Reggae Kujawsko Pomorskie
Dwumiasto
Klubowa PL
Radio Gra
Radio Sfera
Radio Pik
Teraz Toruń
Gazeta Pomorska
Independent
Roots Music Promotion
Rasta Roots Reggae
Reggaenet
Dla Studenta
Lubisz To
Partnerzy:
TOFIFEST
VIII INTERNATIONAL FILM FESTIVAL
26.06 – 02.07.2010
www.tofifest.pl
www.facebook.com/tofifest
Patronat honorowy:
Toruń 2016
www.torun2016.eu
www.facebook.com/TORUN2016
|
|